Češi nakupují nové oblečení méně často, než zbytek Evropy. Hurá.

Češi nakupují nové oblečení méně často, než zbytek Evropy. Hurá.  

Výsledky letošní evropské studie zaměřené na sledování trendů v oblasti péče o údržbu oděvů ukázaly, že Češi ve srovnání s domácnostmi z jiných evropských zemí perou doma na nižší teploty především proto, aby ušetřili. Francouzi a Němci chtějí také šetřit, ale k ekonomickým důvodům přibývá snaha přispět k ochraně životního prostředí.

9 z 10 Evropanů se zaměřuje na teplotu, ve které perou. Pro více než polovinu lidí je to z finančních důvodů. Snaha ušetřit je vyšší než před dvěma lety. „Hlavním důvodem praní při nižší teplotě je u 58 % českých domácnosti snaha ušetřit náklady na elektřinu. Ve Velké Británii je ekonomickou úsporou motivována každá druhá domácnost. Studie výzkumné agentury IPSOS ukázala, že na nízkoteplotní prací cykly perou 46 % domácností v ostatních evropských státech,“ informuje Ladislava Zaklová, ředitelka SOTEX GINETEX.

Češi nakupují nové oblečení nejméně často

Některá kritéria jsou pro spotřebitele při nákupu stejná – na prvním místě je cena. Tu řeší 59 % zákazníků. Na pohodlí dbá 51 % nakupujících. Pouze 20 % preferuje oblečení, které se snadno pere. V průzkumu se poprvé objevilo nové kritérium – ekologický původ textilu. Ten je důležitý pro 10 % Evropanů. Na 18 % Němců se zajímá, jaké má dopady na životní prostředí.

Nejmenší frekvence nákupů mají na svědomí právě Češi. Zatímco během pandemie covid-19 se zpomalila četnost nakupování oblečení, za posledních 6 měsíců se vrátil podíl nákupů v Evropě na úroveň do doby před covidem. Alespoň jeden kus oblečení si v posledním půl roce koupil téměř každý Evropan (97 %). Z toho 39 % lidí si pořídilo letos každý měsíc něco nového na sebe. V roce 2019 to bylo jen 35 % spotřebitelů. Do obchodů s oblečením nejvíce zavítají Španělé a Italové, každý druhý. Nejmenší frekvence nákupů nového oblečení je v České republice (27 %).

Symboly údržby na štítku oděvů vyhledává stále více lidí. Role instrukcí k péči o textil se při rozhodování o koupi v průběhu let zvýšila. Zajímá se o ně více než 6 z 10 Evropanů. Ve srovnání s rokem 2019 to je o 5 % Evropanů více.

Jak se starat o své oblečení?

Informace o tom, jak se správně starat o textil, aby dlouho vydržel, nejvíce zajímá Němce a Italy. Celkem 72 % Evropanů si proto jen zřídka (nebo vůbec) koupí oblečení bez pokynů k údržbě na štítcích. A 83 % z nich považuje štítky a symboly údržby za užitečné a řídí se jimi.

Pro 95 % evropských spotřebitelů je nejdůležitější informací na štítku velikost oděvu, dále pak právě symboly údržby a materiálové složení. Zajímavým zjištěním průzkumů je stoupající důležitost značky pro kupujícího. Země původu se postupně dostává do popředí zájmu.

Průzkum se zajímal o způsoby sušení oblečení. Sušení volně na vzduchu zůstává pro velkou většinu respondentů nejběžnější praxí. Na 79 % Evropanů tuto praxi používá bez ohledu na finanční a ekologické důvody. V Evropě v roce 2021 preferovalo sušení volně na vzduchu 46 % dotázaných z čistě finančních důvodů. Toto číslo se v roce 2023 výrazně snížilo o 7 bodů. Pokles lze pozorovat ve všech zkoumaných evropských zemích s výjimkou Francie a Švédska.

Čtěte také:

Foto credit: Unsplash

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Edinburgh udržitelně: U zdroje skotské kostky a skotské whisky.
Zahraničí udržitelně
Lucie van Koten

Edinburgh udržitelně: U zdroje skotské kostky a skotské whisky.

Jestli se whisky začala dřív pálit v Irsku nebo Skotsku, na tom se historikové shodnout nedokážou. Tak či tak, pokud jste milovník whisky, bude se vám v Edinburghu líbit. Skotské metropoli však propadnete i v případě, že jste propadli kráse tartaru – tradičnímu kostkovanému vzoru, tolik typickému pro kilt (anebo pro tvorbu Vivienne Westwood). Tradiční skotskou kostku ze 100% vlny tu totiž najdete na každém rohu.

Read More »

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *